Nieuwsbrief december 2018

4-12-2018

Het is weer de laatste, gezelligste maand van het jaar. Wij hebben er zin in, u ook? Er zijn echter wel een paar punten waar u als trombosecliënt deze maand rekening mee moet houden. Wij zetten deze graag nog even voor u op een rij. Leest u even mee? Fijne feestdagen!

Meetmiddelen bestellen
Heeft u binnenkort meetmiddelen nodig? Bestel uw meetmiddelen op tijd. December is een drukke maand voor PostNL, en er zijn aangepaste bezorgdagen in verband met de feestdagen. 

P.S. U hoeft pas te bestellen als u nog 2 à 3 meetstrips met lancetten heeft.

Niet meten tijdens weekenden & feestdagenINR Meten Meetapparaat Vingerprik De Nationale Trombose Dienst
Zoals u weet, is het - in verband met verminderd toezicht - niet handig om na 17.00 uur, in weekenden en tijdens feestdagen een INR-waarde te meten en in te voeren. 

Tenzij anders met u is afgesproken, verzoeken wij u vriendelijk doch dringend om uw INR-waarde niet in te voeren: na 17.00 uur, in de weekenden, op maandag 24 & 31 december na 17.00 uur, tijdens de kerstdagen (25 & 26 december) en op Nieuwjaarsdag (1 januari). 

  • Bent u zelfmeter? Dan houden wij rekening met de meetdatum. 
  • Bent u zelfmeter en zelfdoseerder? Dan kunt u een dag later (of eerder) meten en invoeren.

Spoedgevallen
Heeft u tijdens komende weekenden en/of feestdagen dringende medische vragen, die absoluut niet tot de volgende werkdag kunnen wachten? Neem dan contact op via de spoedlijn: 088 - 003 8881. Vanuit het buitenland: +31 88 003 8881.
Wat regelt u verder zelf?

INR Waarde Doorgeven De Nationale Trombose DienstOnderstaande niet-spoedeisende zaken, regelt u uitsluitend en eenvoudig via uw persoonlijke dossier.

  • Uw INR-waarde doorgeven
  • Meetmiddelen bestellen
  • Persoonlijke gegevens wijzigen
  • Herinneringen instellen
  • Medische klachten doorgeven*
  • Nieuwe of andere medicatie doorgeven*
  • Tandheelkundige/operatieve ingrepen en ziekenhuisopnames doorgeven*

*Geef deze zaken direct aan ons door, het kan namelijk zijn dat uw dosering moet worden aangepast.

U hoeft dus niet te wachten op de volgende controledatum. 

Vragen of opmerkingen? Laat het ons weten. Het liefst via de berichtenfunctie; dan weten we zeker dat u het bent, en hebben we altijd al uw gegevens bij de hand. Alvast bedankt voor uw medewerking!  

Cliënt aan het woord
Eens per kwartaal laten we een van u aan het woord over uw ervaringen met de NTD. Deze maand is dat de heer Bleijenbergh, cliënt sinds 2013: 

'Mijn ervaring met andere trombosediensten? Ik vond de mate van zelfzorg daar stukken minder. Dat kan nu overigens - 10 jaar later - natuurlijk anders zijn, maar dat is gewoon mijn ervaring. Je mocht wel zelf meten, maar er waren veel restricties en een behoorlijke vorm van controle, waardoor ik alsnog regelmatig naar de trombosedienst moest. Erg omslachtig allemaal. Zeker als je een fulltimebaan hebt zoals ik, zit je daar niet op te wachten.

Klantervaringen Reviews De Nationale Trombose DienstOp aanraden van mijn cardioloog kwam ik bij de NTD terecht. Met name de vrijheid vind ik fijn. Ik prik gewoon voordat ik naar mijn werk ga, en kan vooraf zelf bepalen wanneer ik de nieuwe prikdatum plan. Erg handig, want de ene dag komt werktechnisch gezien soms beter uit dan de andere. En: ik zit nooit met 'gedoe' tijdens vakanties, want ik kien mijn prikmomenten zo uit dat die er precies omheen vallen.

Het gaat natuurlijk wel om je gezondheid, dus je moet er wel serieus mee omgaan. Maar de basis van vertrouwen die de NTD mij geeft, in de wetenschap dat er op de achtergrond controle plaatsvindt door deskundigen en eventueel ingegrepen kan worden, vind ik erg prettig. Wat mij betreft een 9 voor de NTD.'

De heer Bleijenbergh 

*Uit privacyoverwegingen is alleen de achternaam vermeld.

Meer klantervaringen vindt u op Zorgkaart Nederland en aan de rechterzijde van uw scherm (klik op 'Google-reviews') als u ons googelt.

EHIC 2019
Woont u in het buitenland? Dan ontvangen wij graag z.s.m. een digitale kopie van uw nieuwe Europese zorgpas voor 2019, ofwel de EHIC (European Health Insurance Card). Maak een foto of scan en upload 'm via uw persoonlijke dossier, of stuur het bestand via e-mail naar servicedesk@ntd.nl.

Priktips
Enige tijd geleden vroegen wij u naar tips voor andere trombosecliënten. U bent immers gepokt en gemazeld in het prikken. En dat hebben we geweten; hartelijk dank voor uw reacties! 

Een aantal tips daarvan voor u op een rij:

• Vinger in warm water houden
• Vinger warm wrijven
• Vinger tegen de verwarming houden
• Direct na een activiteit prikken (bijv. stofzuigen)

De beste tip wat ons betreft: 'Je vingers opwarmen aan een lekker bakje koffie.' Erg leuk, zo maakt u van de nood meteen een deugd. 

Vergoeding zorgverzekering 2019
Goed nieuws! Ook voor komend verzekeringsjaar heeft de NTD overeenkomsten kunnen sluiten met alle Nederlandse zorgverzekeraars. Dat betekent dat onze dienstverlening wederom volledig, en bij alle basisverzekeringen, wordt vergoed.

Lost u de rebus op?Rebus 2018 De Nationale Trombose Dienst
Het antwoord op onze laatste prijsvraag was: Bierbuik! 

De gelukkige winnaars hebben hun prijs inmiddels ontvangen. Heeft u niet gewonnen? Niet getreurd, wegens deze feestmaand doen we er gewoon nog een winactie achteraan ;-)

Los onderstaande rebus op en maak kans op een van de 10 overheerlijke kerstrepen van Tony Chocolonely!

Rebus December 2018

Stuur uw oplossing (en uw NAW-gegevens) naar winactie@ntd.nl. De gelukkige winnaars ontvangen uiterlijk 15 december bericht.

(Wees er snel bij, de prijsvraag loopt tot 10 december 2018)