Nieuwsbrief augustus 2017

9-8-2017

In deze nieuwsbrief een aantal handige priktips die helpen bij een goede INR meting. Wisten jullie bijvoorbeeld dat je nooit 2 keer in dezelfde vinger mag prikken? Ook een aantal belangrijke huishoudelijke mededelingen waar we jullie aandacht voor vragen.

Belangrijk: certificaat Geholpen Trombosezorg!

Wij hebben geconstateerd dat er zorgverleners zijn die Geholpen Trombosezorg uitvoeren zonder hiervoor gecertificeerd te zijn middels de verplichte e-learning. Wij kunnen dit als eindverantwoordelijke zorgpartij niet toelaten. Het brengt grote risico's met zich mee, zowel voor de cliënt, het team en de NTD.

Train de trainer
Om Geholpen Trombosezorg te kunnen en mogen verlenen aan de cliënt, dient men zich minimaal te certificeren door het volgen en behalen van de e-learning. In deze e-learning wordt de basis rondom Geholpen Trombosezorg uitgebreid toegelicht en getoetst. Aansluitend dient een medewerker de training op locatie te hebben gevolgd, of het praktijkgedeelte aan te leren via het Train de Trainer principe. Hierbij traint een reeds gecertificeerde medewerker de nieuwe collega in het leren prikken/meten en het gebruik van de website. Alleen door het volgen van dit opleidingstraject is een medewerker gekwalificeerd en bevoegd om Geholpen Trombosezorg te verlenen.

Daarom ons dringende verzoek: voorkom dat er binnen het team Geholpen Trombosezorg wordt uitgevoerd door een ongeschoolde collega. Meld een nieuwe collega aan bij het hoofdaanspreekpunt zodat er een nieuw account aangemaakt kan worden. Via dit account kan men vervolgens de e-learning volgen. Raadpleeg voor instructie onze Handleiding Geholpen Trombosezorg.

Samen zorgen we ervoor dat Geholpen Trombosezorg op een professionele manier wordt uitgevoerd.

Hartelijk dank voor jullie medewerking!

GTZ

 

Doorgeven van naam- en adreswijzigingen

Het is belangrijk dat wij altijd op de hoogte te zijn van de meest actuele naam- en adresgegevens van de organisatie, team(s) èn teamleden. Hieronder volgt een lijst met wijzigingen die direct aan ons doorgegeven dienen te worden via het e-mailadres zorg@ntd.nl.

Op organisatie en team niveau:

  • Naam van een organisatie of team
  • Adresgegevens van een organisatie of team
  • Telefoonnummer van een organisatie of team
  • E-mailadres van een organisatie of team

Op medewerker niveau:

  • Overstap naar een ander (Geholpen Trombosezorg) team binnen de organisatie
  • Achternaam van een medewerker (meisjesnaam/gehuwde naam)
  • E-mailadres van een medewerker
  • Beëindigen van een dienstverband binnen een team/organisatie 

Aan de hand van het doorgeven van wijzigingen kunnen wij de administratie up-to-date houden, dit ter bevordering van de communicatie.

Dank voor jullie begrip en medewerking!



Priktips

Het meten van de INR waarde moet zorgvuldig gebeuren. Ook wanneer je al jaren prikt, kunnen de onderstaande tips erg nuttig zijn.

  • Zorg dat de cliënt warme vingers en handen heeft (handen van te voren wassen met warm water en goed afdrogen / handen voor het prikken om een warme koffie of theekop houden).
  • Prik niet aan de zijkant van de vinger, maar wat meer bovenop, daar lopen meer vaatjes dus een grotere kans op een goede bloeddruppel.
  • Laat de cliënt de arm gestrekt naar beneden houden, tijdens en na het prikken. Het bloed stroomt niet omhoog, maar naar beneden. Prik dus ook niet met een gebogen elleboog, dat blokkeert de doorbloeding.
  • Masseer na het prikken de vinger vanaf de handpalm tot aan het 1e vingerkootje.
  • Is er na het prikken ook maar enige twijfel over de grootte van de druppel: breng de bloeddruppel dan ook niet aan op de teststrip! De kans op een foutmelding is groot en dat is zonde van de teststrip (een teststrip kost € 4,95).
  • Indien je na deze maatregelen toch een foutmelding krijgt geef dan, naast de INR waarde, ook via een bericht vanuit het cliëntendossier door hoeveel extra teststrips er zijn verbruikt.
  • Prik nooit 2 keer in dezelfde vinger. Na een eerste keer is het stollingsproces in de aangeprikte vinger al van start gegaan.
  • Gebruik altijd een schone naald bij een 2e prik.
  • Bij een bestelling van nieuwe meetmiddelen kijkt de servicedesk niet alleen naar het aantal ingevoerde INR waardes maar ook naar eventuele foutmetingen.
  • Zodra het hoofdaanspreekpunt binnen het team een probleem met het prikken/meten signaleert adviseren wij om dit als agendapunt te bespreken tijdens het eerstvolgende teamoverleg, waarin bovenstaande adviezen worden meegenomen.Vingerprik

Succes!


 

Inloggen via eigen account

Het komt regelmatig voor dat zorgverleners niet via hun eigen account inloggen, maar via het account van een collega. Hierbij het vriendelijke doch zeer dringende verzoek om altijd te werken via je eigen account. Wanneer je inlogt via het account van een collega worden alle acties geregistreerd op naam van de desbetreffende collega en dat kan, in geval van problemen en complicaties, de verkeerde indruk wekken. Zo kan de verkeerde persoon aangewezen worden op een fout van een ander.

Wachtwoord vergeten?
Het kan ons allemaal gebeuren, het vergeten van een wachtwoord. Neem in dit geval contact op met het hoofdaanspreekpunt om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Is deze collega niet bereikbaar? Neem dan contact op met onze servicedesk via 088-0038880 of servicedesk@ntd.nl.

 

Bestel je hulpmiddelen eenvoudig via Duxxie

Kom jij ook altijd tijd tekort? Besteed jij je tijd ook het liefste aan de warme zorg en aandacht voor je cliënt? Bestel dan net als veel andere verpleegkundigen voortaan via Duxxie.

Duxxie is een nieuwe website waar je makkelijk hulpmiddelen, steunkousen of wondzorg voor de zorg thuis regelt. Zo bestel je via Duxxie binnen een paar minuten een hoog-laag bed, Flamigel of een AD-matras. Bestellen via Duxxie werkt goed op je smartphone of tablet, en natuurlijk ook gewoon op je computer.

Duxxie werkt samen met verschillende leveranciers van hulpmiddelen. Zo kun je in Duxxie wondzorgmateriaal bestellen bij Bosman, hulpmiddelen bij Medipoint of Slechtziend.nl en steunkousen bij Livit. Om via Duxxie te kunnen bestellen, heb je een gratis account nodig. Die kun je hier aanmaken, binnen 1 minuut ben je klaar.

Duxxie ontwikkelt zich steeds door, samen met gebruikers. Door hun input bouwt Duxxie steeds nieuwe mogelijkheden. Ook wordt samen met enthousiaste gebruikers gekeken naar welke leveranciers aangesloten moeten worden.

"Bestellen bij Duxxie is makkelijker dan bij Bol.com" (hospice verpleegkundige Henriëtte)

 Verpleegkundige

Duxxie